Sobre el concurs d’adjudicació de la gestió dels Espais Joves de l’IVAJ

El passat mes de maig es reunia la comissió d’avaluació de les distintes propostes de les empreses que aspiraven a aconseguir el contracte de la gestió dels Espais Joves de l’IVAJ. Sobre el procés i el seu resultat volem realizar algunes valoracions:

Sobre el procés de licitació

  • Per primera vegada s’han unit en un únic concurs la licitació de la gestió de totes les oficines dels Espais Joves (que l’IVAJ vol denominar ara Generalitat Jove), concretament a les ciutats d’Alcoi, Orihuela, Elx, Elda, Torrevieja, Alzira, Gandia, Xàtiva, Llíria, Sagunt, Requena, Peníscola, Vila-real, Alacant i València. Fins a este moment els concursos es feien singularment o per lots de dos o tres serveis.
  • El volum de la licitació ascendeix a 1.485.600,00 euros (IVA no inclós) i la fiança per a concursar en la licitació es va fixar en un 2% del pressupost de licitació sense l’IVA (29.712 euros).
  • L’únic criteri que fixa el métode de licitació és l’econòmic, textualment se seleccionarà “l’oferta més avantatjosa amb un sol criteri d’adjudicació, l’econòmic.” (punt 3.c) de les condicions de licitació).
  • Una conseqüència de unir tots els Espais Joves en un únic concurs és que caldrà proveïr un total de 24 informadors juvenils, més 2 coordinadors territorials, 1 gestor de l’oficina virtual i 1 director tècnic.
  • Per primera vegada s’uniformitza el perfil dels llocs de treball dels Espais Joves i s’elimina la figura dels assessors/es que realitzaven la seua tasca en àmbits especialitzats com ara vivenda, estudis o ocupació.
  • En els Requisits específics del contractista que exigeix la licitació se sol·licita l’acreditació de la solvència econòmica i financera i tècnica o professional. Amb la qual cosa, considerem, les empreses haurien de demostrar la seua experiència en el sector.

ivaj-febrero-09-02

Algunes valoracions

A partir d’estos fets fem les valoracions següents:

  • La licitació usa una denominació (“Generalitat Jove”) que encara està en discussió doncs és una de les propostes que inclou l’últim esborrany de Llei de Joventut que ara està debatint l’IVAJ amb diferents agents socials, com ara el Consell de la Joventut de la Comunitat Valenciana.
  • Haver fet un únic concurs de licitació suposa incrementar el seu volum econòmic i d’eixa manera només grans empreses poden intentar guanyar eixe contracte a la vista de les xifres que se’n deriven però, especialment, pel que puga suposar el retard habitual en el pagament de les factures per part de l’IVAJ i la Generalitat Valenciana mentre sí cal fer front als salaris de 28 treballadors i treballadores. Una bona part de les empreses de serveis a la joventut de la Comunitat Valenciana, la majoria amb un tamany mitjà o xicotet, han quedat, practicament, excloses de la licitació per aquesta decisió.
  • La solvència tècnica exigida com a requisit no ha sigut considerada en les condicions de licitació quan l’únic criteri és l’econòmic. Així la qualitat en la prestació del servei es veu greument afectada quan el criteri que ha orientat la selecció de l’empresa ha sigut exclusivament la seua oferta econòmica. De fet la decisió de la comissió que valora les propostes de les distintes empreses ha triat, aplicant eixe únic criteri econòmic, a l’empresa “EULEN” que com es pot comprovar visitant la seua web no té relació directa amb el sector dels serveis i programes adreçats a la joventut ni amb la informació juvenil tot i que sabem que ha concursat en distintes administracions per a gestionar serveis a la joventut i, de fet, gestiona alguns d’aquests serveis i programes.
  • L’eliminació dels llocs de treball per a fer assessorament especialitzat és una altra novetat que afecta directament el servei d’informació que se presta eliminant aquesta figura que permetia aprofundir en determinats temes que afecten de manera important els i les joves. La solució no pot ser eliminar l’assessorament, però si reorganitzar-lo per a, treballant en xarxa, poder especialitzar cada Espai Jove en un assumpte i, al mateix temps, aprofitar eixa feina de documentació i atenció especialitzada en tota la xarxa d’informació juvenil.
  • Si l’empresa guanyadora ha fet una oferta a la baixa a partir de la quantitat marcada en la licitació (1.485.600,00 euros per a 2 anys) tenim seriosos dubtes sobre les condicions salarials dels treballadors i treballadores que hauran de ser contractats d’acord amb el plec de condicions. Concretament hem vist que EULEN buscava estos dies passats 18 treballadors per a exercir com a informadors juvenils, amb un nivell acadèmic mínim de Batxillerat, titulació o experiència en l’àmbit de la informació juvenil, per a una jornada laboral de 40 hores per setmana, en horari de matí i vesprada per un salari brut de entre 600 i 900 euros.
  • Sabem que molts dels treballadors que fins ara gestionaven els serveis dels Espais Joves han rebut l’oferta d’EULEN de continuar en el seus llocs de treball acceptant les noves condicions salarials, la qual cosa supava perdre entre un entorn a un 40% de sou. Alguns han renunciant a continuar en eixes condicions amb el que suposa de pèrdua de personal capacitat i amb experiència més que acreditades i d’altres han acceptat les noves condicions que són un autèntic abús.

Per tot allò exposat manifestem el nostre desacord amb el métode seguit per a reorganitzar, de fet, els Espais Joves, mitjançant aquesta licitació, per un import absolutament insuficient, amb condicions que exclouen bona part de les empreses de serveis a la joventut i, d’altra banda, reduint a un únic criteri econòmic que permet que empreses sense cap projecte o proposta de gestió guanyen aquest concurs i que els treballadors i treballadores acaben amb uns salaris ridículs i abusius, posant, en definitiva, en perill la qualitat del servei d’informació i assessorament que presta als i les joves valencians l’Institut Valencià de la Joventut.

Des de l’Associació de Professionals de Joventut de la Comunitat Valenciana pensem que cal garantir la qualitat dels serveis públics als i les joves, tant des de la gestió directa de serveis que tenen continuitat i que malhauradament tenen gestió privada com des de condicions mínimament raonables per a que la gestió privada no supose una pérdua evident de la qualitat dels del serveis ni l’explotació dels professionals que treballen en aquests serveis.

De la web de EULEN: http://www.eulen.com/eulen/shtml/110/11010.shtml

Relación de los principales Servicios que presta EULEN:

  • Servicios de Atención e Información en Aeropuertos
  • Servicios de Atención e Información en Estaciones de Tren
  • Servicios de Atención e Información en Museos
  • Servicios de Atención e Información en Ferias
  • Servicios de Atención e Información en Teatros
  • Servicio de Gestión Integral de Instalaciones (Piscinas, Polideportivos, Teatros, Palacios de Congresos, etc.)
  • Servicio de Gestión Parcial de Instalaciones:
    • Servicio de socorristas
    • Servicio de monitores deportivos
    • Servicio de taquilleros
    • Servicio de tramoyistas
    • Servicio de recepción
    • Servicio de acomodadores
  • Servicio de conserjería
  • Servicio de recepción
  • Servicio de atención telefónica
  • Servicio de distribución de valija interna / mensajería
  • Servicio de inventarios, gestión de archivos
  • Servicio de gestión de salas
  • Servicio de gestión de activos
  • Servicio de gestión de espacios y mobiliario
  • Servicio de gestión documental
  • Servicio de gestión de reprografía
  • Servicio de Back – Office
  • Servicio de limpieza
  • Servicio de Seguridad
  • Servicio de Mantenimiento
  • Servicios de Jardinería
  • Servicios de Restauración Colectiva
  • Adecuación de espacios
  • Gestión activos
Aquesta entrada ha esta publicada en Actualitat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s